Eperjessy Ernõ
A cigány néprajzi
kutatások
idõszerû
feladatai
Gyorsan változó világunk sodrásában sokszor halljuk etnográfusok, kulturantropológusok aggodalmait, miszerint a népi kultúra létezése a 24. órához közeledik. Ha indokolt a mentés sürgetése azoknál a nemzeteknél, ahol már a múlt századtól, de legalább a század elejétõl államilag intézményesített néprajzkutatás menti a népi kultúra értékeit, annál inkább indokolt az aggódás azoknál a kis etnikai csoportoknál – köztük a cigányságnál is –, amelyek mögött nem áll állammá szervezõdött anyanemzet, és soha nem voltak ilyen célú intézményeik.
Törvényszerû, hogy a civilizáció, a vágtató iramban fejlõdõ technika, a nagy ívû társadalmi változások mind a hagyományos kultúra ellenében hatnak. Még ha számításba is vesszük, hogy mindezek a cigánysághoz bizonyos fáziskéséssel jutnak el, látnunk kell, hogy a ma még elérhetõbb hagyományos cigány kultúrát is fenyegeti a gyors feledés veszélye. Ahhoz, hogy a cigányságot jellemzõ sajátos, az egyetemes kultúra részének is tekinthetõ értékek végleges veszendõbe ne süllyedjenek, valóban idõszerû tervszerûen és intézményesen tennünk valamit.
Bár hallatlanul sok a feltáratlan fehér folt, temérdek a feladat, szerencsére a cigány néprajzi kutatásoknak sem kell már teljesen a nulláról indulnia.
Hallani ugyanis olyan álláspontot is, miszerint ezideig e tekintetben semmi sem történt. Tények bizonyítják, hogy a magyarországi cigány kutatások több mint egy évszázadra tekinthetnek viszsza. A kérdéssel foglalkozók sora Orbán Balázstól napjainkig tekintélyes listát tesz ki. A jelentékenyebbek közül a számunkra ismert Wlislocki Henrik neve, aki a múlt század végén erdélyi nomád cigányok közötti többéves gyûjtését fõleg német nyelven közli. Elsõsorban a szokások, a varázsló- és gyógyító tevékenységek leírását adja olyan hitelességgel, hogy a nemzetközi ciganisztikai szakirodalomnak ma is egyik legtekintélyesebb forrásanyaga.
Közismert József fõherceg neve, akinek a cigányok érdekében kifejtett munkássága néprajzi szempontból is jelentõs. Az õ segítségével kap nemességet Sztojka Ferenc, aki cigány-magyar szótárt állított össze. Neves zeneszerzõk, Liszt Ferenc, Bartók Béla, Kodály Zoltán is foglalkoznak a cigányzene kérdéseivel. Hermann Antal nagyszámú cigány dalszövegek gyûjtõje és közreadója. Fél évszázaddal késõbb Hajdú András gyûjtött másfélezer cigány népdalt. Kortársaink közül Vígh Rudolf, Sárosi Bálint, Olsvay Imre, Kovalcsik Katalin folytatnak jelentõsebb cigányzenei kutatásokat.
1938-1942 között a Csenki-testvérpár végez folyamatos és eredményes gyûjtést a cigányok körében. Imre dalokat, balladákat, Sándor meséket rögzít.
A század elején a cigány folklór kedvelt zsurnalisztikai téma volt. Nem tagadhatjuk, hogy a kor divatja szerint ebben az idõben a hagyományos cigánykultúrában a néprajzkutatók is fõként az egzotikumot, kuriózumot, a látványos elemeket keresik.
Bár a hivatalos kultúrpolitika részérõl támogatást nem élvezett – úgy vélem –, hogy a cigánykutatásnak újabb jelentõs szakaszát az 1950-es évektõl számíthatjuk, amely korszakot elsõsorban Erdõs Kamill neve fémjelzi. Munkássága nemcsak Magyarországon vált ismertté, hanem angol és francia nyelvû publikációival nemzetközi viszonylatban is meghatározó egyénisége a cigánykutatásoknak.
Kortársai közül ebben az idõben gyûjt népdalt Hajdú András, és végez nyelvészeti, szociológiai és népmese kutatásokat Vekerdy József is. Nem szabad megfeledkeznünk Mészáros Györgynek a cigány filológiai kutatások területén kifejtett munkásságáról és érdemeirõl sem.
Az 1950-es évekrõl szólva, meg kell említenünk Bartos Tibor „Sosem volt Cigányország” címmel 1958-ban megjelent, szegkovács történeteket bemutató kiadványát. Gunda Béla a debreceni tudományegyetem tanszékvezetõ professzora a cigány népi gyógyításokat kutatja és szintén meséket gyûjt. Erdész Sándor 1958-59-ben 262 mesét vett magnetofonra a magyarcigány Ámi Lajostól – ami egy mesélõtõl szinte világrekordnak számít…
Az hatvanas években viszont csendesebb, esetlegesebb gyûjtõmunka folyik, publikáció alig lát napvilágot.
Intézményesen a cigánykutatásokat elsõ ízben az MTA Néprajzi Kutató Csoportja emelte feladatai közé 1983-ban. Ennek keretében Kriza Ildikó szerkesztésében ciganisztikai tanulmánysorozatot indított útjára.
A Magyar Néprajzi Társaság 104 évvel ezelõtti megalakulásakor alapszabályában rögzítette és célul tûzte ki az akkori Magyarország minden népe anyagi kultúrájának, folklór hagyományának kutatását. A század elején külön Cigány Szakosztály is mûködött, amely az I. Világháború alatt megszûnt. A lepergett száz év alatt folyóiratában, az „Ethnographia”-ban több cigány tárgyú tanulmánynak adott helyet.
Ezekben az évtizedekben tekintélyes tárgyi anyag gyûlik össze a megyei és helytörténeti múzeumokban az anyagi kultúra, fõleg a cigány mesterségek körébõl, adattáraik pedig gazdag fotódokumentációt õriznek. A Magyar Néprajzi Múzeum 1989-ben reprezentatív kiállításban mutatta be a magyarországi cigányok századelejei életmódját.
Az eredmények között illik számon tartani az MTA Zenetudományi Intézetének szinte egyedülállóan értékes cigány népzenei anyagát. A cigány archívum gondozója és rendszerezõje Kovalcsik Katalin, aki e témakörben maga is sokat gyûjtött. Más kiemelkedõ népzenekutatók; Sárosi Bálint, Vígh Rudolf, Olsvay Imre. Az intézetnek azonban néptánc archívuma is egyedülálló Európában.
Folyamatos kutatásokról tudunk a különbözõ egyetemek néprajzi tanszékein is. Budapesten az ELTE Folklór Tanszékén Voight Vilmos, Debrecenben korábban Gunda Béla professzor, majd Ujváry Zoltán, Pécsett Várnagy Elemér nevéhez kötõdnek jelentõs cigány néprajzi és nyelvészeti feltárások.
Más-más témakörben foglalkozó neves cigánykutatók sorában kell megemlítenünk még Andrásfalvy Bertalan, Balassa Iván, Bódi Zsuzsanna, Dankó Imre, Bakó Ferenc, Kakuk Mátyás, Bencsik János, Zsúpos Zoltán, Gémes Balázs nevét.
A névsor messze nem teljes. Itt idõ és hely hiányában teljességre nem törekedhettünk, de az eddigiekbõl kiderül, hogy az 1970-80-as években egyre intenzívebb figyelem irányul a cigány etnikum felé néprajzi vonatkozásban is. Ám az 1980-as évekig a cigányság kutatói ritka kivételtõl eltekintve – nem cigány származásúak! Ennek oka a cigány értelmiség vékony rétege, és korábban szinte teljes hiánya.
A cigány néprajzi kutatók jelentkezése az értelmiségi réteg megerõsödésének eredménye. Lakatos Menyhért folklorisztikus regényei után Bari Károly két önálló néprajzi jellegû kötettel robban be a köztudatba. Ebben az idõben már egyre több cigány szerzõ jelentkezik. Többek közt 1992-ben jelent meg Rostás-Farkas György és Karsai Ervin „A cigányok hiedelemvilága” címû kötete. Balázs Gusztáv – egyike a kevésszámú képzett cigány folkloristáknak – „Lakodalmi szokások és táncok a nagyecsedi cigányoknál” címmel, elõször 1987-ben publikál. Idõközben megalakul a GRIZIPHE Cigány Néprajzi és Nyelvmívelõ Társaság, amely többek között a cigány származású néprajzosok öszszefogását tûzi ki célul.
A Magyar Néprajzi Társaság 1973-ban megalakult Nemzetiségi Szakosztálya viszonylag késõn kezd foglalkozni a cigány néprajzi kutatás problémáival. Az 1975-ben induló Nemzetközi Nemzetiségi Néprajzkutató Konferencia Békéscsabán megtartott sorozatában is csak 1990-ben kapott helyet a cigány téma .
Mint láthatjuk, ezidáig sok minden történt, jelentõs érték került a tudomány birtokába. Mindez azonban csak a jéghegy csúcsa. A hézagok, a fehér foltok nagyok, a gyûjtések esetlegesek, rendszerezésük várat magára! Legjobb helyzetben még a népzene, a néptánc és a mesegyûjtés volna. Úgy tûnik, hogy itt már nincs is sok tennivaló. A rögzített bõséges termésbõl azonban hiányoznak a mélyrétegben megbúvó értékek, a gyermekdalok, az altatók, siratók, mondókák. Azt is tudjuk, hogy minden cigány közösségnek megvannak a maguk kiváló mesemondói, dalosai, táncosai, akiknek még a közelében sem járt néprajzi gyûjtõ. Így ezen a területen sem lehetünk elégedettek!
Köztudomású, hogy a cigányság gyûjtõfogalom. Az egyes etnikai csoportok magukat egymás között nem nevezik így. Nyelvi, mesterségbeli, törzsi tagozódásuk bizonyos kulturális határt is jelent. Ennek ellenére máig sem készült átfogó, cigány törzsi- nemzetségi monográfia. Nem ismerjük a nemzetségek eredetmondáit sem.
Örömmel tapasztalhatjuk, hogy a cigány mesterségekrõl több kiváló dokumentumfilm is készült, de mindez mégis kevés. Ma már éppen az õsi mesterségek tudói figyelmeztetnek arra, egyes mesterségek kihalnak. Gyûjteni, dokumentálni kellene sürgõsen!
Fehér foltot jelent a nomád életmód története, a vándorlás, a letelepedés folyamatának vizsgálata is. Meg kellene ismernünk a sátor, a kunyhó, a lakás építésének õsi módozatait, a vele kapcsolatos szokásokat, hiedelmeket. Mindez még várat magára.
Hézagos ismeretekkel rendelkezünk az egyes törzsek társadalmi szerkezetérõl, törvénykezéseikrõl, a szokásjogról. Nincs feldolgozva az egyes törzsek öltözködésének, viseleti formáinak (a színek jelentõsége, az ékszerek, a fésülködés rendje stb.) története sem. Etnikai csoportonként átfogó gyûjtést kellene indítani a teljes cigány népéletrõl és hagyományokról a születéstõl a halálig. Ugyanígy feltáratlan terület a férfi és nõi szerepek története, alakulása a cigány közösségekben.
Hasznos lenne figyelemmel kísérni az életforma változásait az új társadalmi körülmények között! Ugyancsak értékes adatokat tárhatna föl a hagyományos cigányetika és a többségi lakosság viszonyulásának vizsgálata.
Meglepõ bölcsességet hordoznak a cigány közmondások, szólások és találós kérdések. Eddig alig foglalkozott ezekkel valaki. Meggyõzõdésem, hogy nemcsak a most építkezõ „magasabb” cigány kultúra, hanem az egész európai kultúra számára is termékenyítõ új forrást jelenthetnek.
A helyzet felmérésének tükrében okkal merül fel a kérdés, melyek hát a jelen feladatai a számunkra?
Mindenekelõtt egy olyan országos hatáskörû intézményt hiányolok, amely központi mûhelye, fókusza lenne a tradicionális kultúra gondozásának éppúgy, mint a ráépítkezõ cigány magas kultúrának. Természetesen egy ilyen intézmény létrejötte nem jelentheti a cigány néprajzi kutatások „monopóliumát”. Ez a mûvelõdési centrum csak más szakmai intézményekkel szoros együttmûködésben – mint a MTA Néprajzi Kutató Csoportja, a Néprajzi Társaság Néprajzi Múzeum, az MTA Zenetudományi Intézete, az MTA Nyelvtudományi Intézete, az egyetemek, fõiskolák –, lehetne a cigány néprajzkutatás központja.
Hogy milyen feladatok várnak a leendõ kulturális központra? Ki kell dolgoznia egy átfogó gyûjtési tervet, össze kell fognia az önkéntes gyûjtõtevékenységet, irányítania kell az egyéni és kollektív gyûjtõutak megszervezését. Fel kell mérnie az eddigi hazai közgyûjteményi anyagokat (tárgyi és folklór adattári dokumentumokat, leíró kartonokat, pályamunkákat). Mindehhez elengedhetetlen a korszerû számítógépes adatbázis kialakítása. Meg kell jelentetni az eddigi kutatások történetét, az elfekvõ kéziratokat és ki kell adni egy átfogó bibliográfiát. A gyûjtésekhez útmutatókat, kérdõíveket kellene kidolgozni.
Meg kell teremteni a különbözõ tudományágak kutatói közötti (történettudomány, nyelvészet, szociológia stb.) együttmûködés kereteit is. A hazai kutatást be kell kapcsolni a nemzetközi cigány kutatások vérkeringésébe. Az Európa Tanácsnál is kezdeményezni lehetne egy nemzetközi cigány kutatóközpont létrehozását, esetleg éppen Budapest székhellyel. Régen idõszerû feladatok ezek, s talán az utolsó elõtti órában vagyunk, hogyt megvalósíthassuk.