Burai Pál József
El Pelé, a boldoggá avatott cigány
Gondoljatok az emberi erõre.
Nem születtünk tengni, mint az állat,
Hanem tudni és haladni elõre
/Dante-Babits: Isteni színjáték,
Pokol, XXVI./
Ceferino Gimenez Malla El Pelét „…ki cigánynak s lovagnak született…”, boldoggá avatta a római katolikus egyház, az oltárra emelte Isten földi helytartója, „sub specie aeternitatis”, vagyis az örökkévalóság jegyében, az örök városban, 1997. május 4-én.
Egyetemes értelemben különbözõ tradíciók gyémántkorona napja volt ez a kereszténységnek és a cigányoknak. Európán kívül más földrészeken is élnek cigányok, ahol funkcionál a kereszténység világeszméje…
A címmel való törõdésemkor ilyen elõzmények kínálkoztak arra, hogy El Pelérõl, róla s vele kapcsolatosan a következõket elmondjam. A személyében és milliõjében rejtõzõ motívumok által felkínált megismerési lehetõségek elõtt le a kalappal, még meszszebb esõ témák pulzusát is tudom érinteni.
A középkorban Roger Bacon figyelmeztet; „– A nem hiteles tekintély elfogadása károkat okoz, fel kell hagyni a köztudatban meggyökerezett elõítéletekkel, az emberi tudatlanságnak sok-sok baj a következménye.” Ezek fontos gondolatok. Különösen, ha az emberi játszmák egy cigányt, de bárki mást hátrányos helyzetbe hoznak. Bacon gondolatai több mint hétszáz éve születtek, de ma is érvényesítendõek az emberi élet minden szinterén…
El Pelé, mint az európai cigányok többsége nagy Mária tisztelõ volt.
Jézus Krisztus anyjának tisztelete nagy múltra tekint vissza az egyházban, Máriát a szentek sorában az elsõ hely illeti meg (számunkra egyben Magyarország Nagyasszonya – Patrona Hungariae).
A középkorban az augsburgi Urhlik püspököt avatta elsõként szentté XV. János pápa 993-ban (ma a szenttéavatást megelõzi a boldoggáavatás). Eltelt azóta több mint ezer év, hozzávetõleg ennyit vándoroltak a cigányok, páratlanul hosszú úton…
Eljutottak az Ibér félszigetre is, ahol El Pelé született 1861-ben. Ez évben született Indiában Rabindranath Tagore, aki az indiai konvenció és az európai örökség elegyítését kezdeményezte közszellemi téren, alkotásaiban.
El Pelé élete, személyisége, csodálatra méltó emberi tulajdonságai a cigány konvencionális kultúra és a spanyol katolikus kereszténység szintézisét mutatják. Mindez bizonyíték arra, hogy a cigány tradíciójú individuum eltérõ környezetekben – sokszor módfelett hátrányos szituációk közepette is – a kapcsolataiban igényes viszonyulással, az emberi létezést igen magas fokon tudta megélni.
Az õ korában, nem csak a cigányok között volt hátrányos jelenség az analfabétizmus, de egész Európára is jellemzõ volt. Pelé is analfabéta volt, nem járt iskolába sem. Mégis azt állították róla; „– Született mestere volt a pedagógiának, tanulmányok vagy címek nélkül is.”
A „Gyerekek barátját” – ahogyan nevezték –, nagyon tisztelték a cigányok és a keresztény spanyolok egyaránt. A reá emlékezõk kiemelik, hogy a cigány és nemcigány gyerekeket is tanította, meséket mondott nekik, az Evangélium történeteit magyarázta.
Oktatási elve az alkalomszerûség volt, s ez az, ami rávilágít a két különbözõ és összeegyeztethetetlennek tûnõ tradíció azonosságára és közös eredetére. Az õsközösségi társadalom oktatási elve is az alkalomszerûség volt.
A keresztény tradíció, mely átvészelt minden viszontagságot, bajt megújulásra képessége folytán összeért a közös õskori szellemiségen alapuló, de teljesen heterogén archaikus hagyomány által determinált roma tradícióval.
Egyetemes humánus emberi jellegzetesség, hogy a két tradíció bizony nem is nézte le El Pelét, hanem nagyra értékelte, becsülte és elismerte. Nem is emberhez méltó a lekicsinylés, megvetés.
Európában Cervantes állapította meg elõször, hogy a cigányok Indiából vándoroltak el. Ma már tisztában vagyunk, vele hogy Pandzsából jöttek. Ott alapozódott meg a sajátos roma kultúra. Rabindranath Tagare írja: „– India legõsibb és legnagyobb kultúrája Pandzsab földjérõl, indult ki.” A cigányok spanyolországi története is rámutat: a romák társadalma egyszerre patriarchális és matriarchális. A patriarchális hagyománynak megfelelõen El Pelé, miután apja eltûnt egy nõvel, „a gonosz szenvedély elvitte”, a családja vezetõje lett. Emellett „A cigányok polgármestere“-ként is emlegették – ehhez a titulushoz azonban semmilyen hivatal sem társult. J. Santos de Otto mondja róla, hogy „…lovagnak született.” Hogy mit takar ez az elnevezés, az alábbiakban megvilágítom.
Midõn Pandzsábból a cigány törzsek, az õsi kultúra hordozói – vándorútra indultak, az Ibér félszigeten már virágzott a keresztény tradíció A cigány törzsek már a bevándorlást megelelõzõ évszázadokban eljutottak a tradicionális társadalmi szervezettség magas fokára. El Pelé nagyszülei, rokonsága a második cigány bevándorlás alkalmával, a XV. század utolsó éveiben érkeztek Spanyolországba, vándorcigányok, azaz kortorár romák voltak.
El Pelé neve is a vándorcigányok névadási hagyományáról tanúskodik. A Ceferino keresztnév, a Gimenez családnév, Malla a nemzetség neve (a gakki), az El Pelé pedig ragadványnév. Vándorcigányok vezetõjüket többféleképpen szólították, így lovagnak is. El Pelé szülei vezetõ szerepet játszhattak a vándorcigány közösségben.
Fandosz atya, bár elsõként ismerte fel El Pelé Istenhitét, vallásosságát, magas szellemi képességeit, mégsem tudta soha megérteni, ki s mi tanította El Pelét. Az atya mentes volt minden elfogultságától, és hamarosan meg is hívta El Pelét az eukarisztikus hitgyülekezetbe.
Fandosz atya és mások is megemlékeztek, hogy El Pelé mennyire öntudatos cigányember volt.
Feuerbach azt írja: „– A vallás az ember legelsõ öntudata, ahol tudat van, ott megvan a képesség a tudományhoz is.”
A cigány nyelv kialakulása szorosan összefügg a cigány vallás kialakulásával. A roma vallás elemeit a hagyomány a XV. század végéig, El Pelé nagyszüleinek bevándorlásáig megõrizte.
A roma vallás kapcsán két archaikus hagyomány kerülhet szóba. Egyik az indiai Védák, az Upanisadok. Születésük nagyjából egyidejû az Ótestamentuméval. A másik az iráni Mithrasz és Aveszta (Tudás Könyve). Ezen a szent írások szellemének kizárólagos õrzését szerették volna megvalósítani a „szellemi“, a kiváltságos kasztok, többi kasztot pedig kitaszítottá tenni. Motivációjuk az emberek feletti hatalom, az uralkodás volt. Indiában a brahman, Iránban a Zarathusztra. Nem sikerült nekik, ahogyan a görögországi orphikusoknak vagy Egyiptomban a Thot hívõknek sem. Az õ utódaik voltak az elsõ teológusok. A cigány vallás a kezdeti teológusok közremûködésével alakult ki, s mint ilyen örököse volt a két archaikus hagyománynak. A sajátos roma vallás és kultúra tehát az óind és perzsa hagyomány keresztezõdése. (Az elsõ pusztítása Tamevlán iszonyatos vérfürdõi).
A perzsáktól átvett fontos elem volt az identitástudatés a sajátos lelki élet hangsú-lyozása.
Bár az õsi cigány vallás megszûnt a vallás, a roma tradícióban egyes elemei tovább éltek, legalábbis még El Pelé idejében. Ma is a cigány kultúra fontos részét képezik a spirituális tapasztalatok, élmények és gyakorlatok, ebbõl fakad az igény, hogy a cigánygyerekek vallási vagy/és szellemtudományos pedagógiai rendszerben is tanuljanak. El Pelét például nem az iskola, de a tradíció, a hagyományok öröksége tanította meg mindenre.
Fandosz atya a cigányokról, archaikus történetükrõl akkoriban nem sokat tudhatott, de volt Bibliája, Szent Könyve, ami az emberi tudás, történet és szellem õrzõje, foglalata is. El Pelé személyisége a katolikus keresztény milliõben teljesedett ki, de Isten-hitének, mélységes mély vallásosságának a fakadása a roma tradíció archaikus talaja.
A cigány tradíció õseihez, a múlthoz kötötte El Pelét, de midõn Jézus Krisztusra rácsodálkozott, a cigány tradíció héja széttört, és Jézus Krisztus lett a példaképe, s El Pelé elindult a szenttéválás útján. Az eltérõ tradíciók így alakították csodával vetekedõen emberi adottságait.
A Római Katolikus Egyház felismerte a cigány kultúra, hagyomány rendeltetését és szerepét. El Pelé tiszteletével új egyházi tradíció vette kezdetét. A cigány hagyomány értékeit elismerõ római katolikus kereszténység.
Nem is lehet megma-gyarázni egyszerûséggel, csupán színgazdagsággal azt, hogy az emberiség egészéért létezik mindegyik tradíció.
El Pelé az elsõ cigány, aki boldoggá avatást nyert. Tiszteletére hangzott fel az oratórium a Vatikánban, a boldoggáavatás vigíliáján, a VI. Pálról elnevezett aulában. A granadai egyetem cigány tanára, José Heredia Maya professzor, az oratórium szövegírója így vallott róla:
„– Már néhány éve hallok El Pelérõl. Amikor személyiségét igazán megismertem, azonnal megszerettem. A régi képekrõl Pelé hatalmas füleit lobogtatta felém, könnyû volt költeményt írnom róla .... El Pelé „Testestül, lelkestül cigány, hûn tartja a törvényt.”- folytatja.
A tanár és költõ Maya-t megragadta a laikus cigány és a keresztény etika összeérése El Pelé személyében, a valódiság, amelynek célja az összhang. Az el peléi iránytû a cigány szellemiség múlhatatlan sajátos értékére emlékeztet bennünke, s arra, hogy az ember feladata az összhang megvalósítása.
(...)