„Nyitottabbak
és
tudatosabbak lettünk”
Beszélgetés Szilvási István
fõiskolai hallgatóval
Ejtsünk néhány szót az õsidõkrõl, amibõl jobban lehet majd következtetni a mai helyzetre. 1986 nyarán vettem részt elõször a Fõvárosi Önkormányzat Énekes utcai Cigány Szociális, Mûvelõdési és Módszertani Központja által szervezett cigány táborban Balatonszemesen. Akkoriban már Zsigó Jenõ vezette az „Énekes utcát” munkatársaival, Mester Zsuzsával, Linerfer Péterrel, Csányi Jánossal, Varga Erikával, Daróczi Gyulával. Mint késõbb megtudtam, 1986 elõtt is volt egy másik nagy táboroztatási hullám Lakatos Menyhérttel, Choli Daróczi Józseffel, Rostás- Farkas Györggyel, Kovács Zoltánnal. Õk voltak azok az emberek, akik Magyarországon elkezdték a cigánygyerekek táboroztatását. Ennek az õskorát Rostás-Farkas György úr tudná a legjobban elmondani. A Hazafias Népfront kezdeményezte az olvasótábornak nevezett cigánygyerek táborokat. Az 1986-os, ’87-es évadban a Cigány Módszertani Központ összegyûjtötte Budapesten azokat a cigány fiatalokat, akik valamilyen középfokú oktatási intézetben tanultak. Jóni Tibor, Radics József, Csányi János, Kozma Blanka, Mendi Rózsa, Szõke Judit táborai nagyon híresek voltak. Azt gondolták, ha beszélnek nekik a cigányságról, eredetükrõl, történelmükrõl, akkor képesek lesznek kinevelni egy olyan kvázi cigányértelmiségi réteget, amelynek tagjai már a kezdetektõl, fiatalkoruk óta ismerik egymást, és képesek lesznek majd haszonnal dolgozni a cigányügyben. Azt gondolom, hogy ez egy nagyon fontos történelmi pillanat, gondolat volt, mert ma, a XXI. század elején, azok közül a gyermekek közül nagyon sokan dolgozunk a cigányügyben, és meghatározó szerepet töltünk be: Daróczi Gábor, Mohácsi Viktória, Rózsa Mónika, Kóthy Antal, Szentesi János, Lakatos György és jómagam. Mindig kitermelõdik egy olyan mag, aki fogékony a politika, a cigánypolitika iránt, és képes lesz majd jobbá tenni sorstársai életét.
Sokan vagyunk, akik annak idején táboroztunk, és itt mutatták meg nekünk az akkori cigányértelmiséget, az írókat, a költõket, a festõmûvészeket, a politikusokat. Õk tartottak elõadásokat, és mi képesek voltunk öntudatra ébredni és megérezni, hogy milyen problémával küszködik a magyarországi cigányság. Rájöttünk arra, hogy miért fontos ez, és hogy nekünk milyen felelõsségünk van.
Ezekben a táborokban 60-80 gyerek vett részt és a felnõttek. Egy nyáron több turnus is volt, és nagyon sok helyrõl érkeztek a résztvevõk. Vidéki táborokat szerveztünk Budapestrõl, a kerületekbõl összeszedett gyermekeknek, vegyes-, képzõmûvészeti-, szociológiai-, néprajzi-, családi- és festõtáborokat. Mindegyiknek volt tematikája, amit Zsigó Jenõ, illetve a Cigány Módszertani Központ határozott meg.
A táborokban egy olyan identitást kaptunk, amivel egy életre elköteleztük magunkat a cigányság mellett. Aztán jött egy generációváltás, amikor azok a gyerekek, akik mi voltunk, továbbvittük ezt a mozgalmat. Egy nyáron például 2-3 táborba is elmehettünk. 25 éve minden nyáron vannak ilyen gyerektáborok, amiken ma mi már táboroztatunk, mi vagyunk a csoportvezetõk. Mindenképpen fontosnak tartottuk, hogy folytatódjon a táboroztatást, mert láttuk, hogy milyen hatással van a gyermekekre, a tanulmányi teljesítményükre, a magaviseletükre, a gondolataikra, és azt is láttuk, hogy igény támadt bennük a tanulásra. Pozitív élményekkel tértek haza, ami ráadásul a szülõkre is kihat, hiszen a gyereken látják, hogy megváltozott, jobb lett, tanulni akar, értelmét látja az iskolának, akarja, hogy legyen majd belõle valami. Az egyik fontos dolog a zene, amivel el tudjuk õket bûvölni.
A nyári táboroztatást nem csak szórakozás, hanem komoly szakmai munkát is jelent. A Cigány Módszertani Központ 1996-ban Bodajkon megalkotta a cigány táboroztatók etikai kódexét, amiben nagyon tisztességesen le vannak írva – mind emberi, mind szakmai oldalról – azok a követelmények, amelyek szükségesek ahhoz, hogy valaki cigány gyerekeket táboroztasson. Ez sok szempontból túlmutat a pedagógián és a személyes példamutatáson is. Korrekt és tisztességes magatartás kell ahhoz, hogy az ember jó szívvel, jókedvvel, jó érzéssel, teljes felelõsségének tudatában képes legyen a gyerekekkel foglalkozni. Véleményünk szerint, akik aláírtuk az etikai kódexet, ez egy komoly szakma.
A gyerekeken keresztül beleláttunk a családok életébe, ráláttunk az oktatás helyzetére, szembesültünk a hiányosságokkal és a valósággal. Az integrációt, hogy ezzel a divatos szóval éljek, pedig nagymértékben segíti ez a tudás.
Jómagam is nagyon sokszor és sok szempontból megéltem – gyerekként és felnõttként is – a diszkriminációt a buszon, a boltban, a hivatalokban, a rendõrökkel való viszonyban, az utcán. Engem is személyesen érintenek azok a problémák, amik ezekben a táborokban felvetõdtek.
Azokat az embereket, akik a cigányügyben dolgoznak, a táboroknak is köszönhetõen, szinte egytõl-egyik ismerem. Gyerekként kaptunk egy olyan erkölcsi nevelést, ami fontos ahhoz, hogy a cigányügyben korrektül tudjunk dolgozni. Mára már nagyon felhígult ily módon a cigányügyben dolgozók létszáma. Közülük sokan nem vettek részt a táborokban, meg is látszik rajtuk.
Manapság már olyan táborok vannak, ahol 150 gyerek vesz részt. Ez már nagyobb szakmai felkészültséget igényel. Egy évben a CMK legalább 15 tábort szervez, ez 1.000-1.200 gyereket jelent évente. Egyébként évente 60-70 tábor van, mások szervezésében is. Ez pedig mindenképpen jó.
Azonkívül, hogy sokat játszottuk, zenéltünk, fürödtünk és szerelmesek voltunk, részt vettünk különbözõ vetélkedõkön is. Számomra a szakmai, politikai megbeszélések voltak a legfontosabbak. Beszélgetnünk az életünkrõl, azokról a problémákról, amelyek minket érintenek, a szegénységrõl, a diszkriminációról, a munkanélküliségrõl, és akkor jöttünk rá, hogy milyen hatalmas dologban veszünk részt. Egy kis porszem vagyunk a rendszerben, de a legfontosabb porszem is lehetünk.
Maradandó élmény volt azokkal az emberekkel találkozni, akik akkor dolgoztak a cigányügyben: Szentandrási István, Péli Tamás, Choli Daróczi József, Rostás-Farkas György és még sokan mások. Ezek az emberek mindegyik táborban megfordultak. Egy-egy ilyen tábor után sokkal jobban ráláttunk az életre, éreztük, hogy mit jelent a társadalom szélén lenni. De ugyanakkor tudatosabban figyeltünk az élet minden területére is, így a parlament munkájára, a jogalkotásra. Megtudtuk, hogy kik azok a szereplõk, akik az életünkre fontos döntéseket hozzák. Ilyen és ehhez hasonló fontos dolgokat tanultunk meg ezekben a táborokban, és láttuk, hogy hogyan lehet ezt jól csinálni. A tábor után szakmai rálátással figyeltük az eseményeket, felismertük például a választások fontosságát, a Cigány Kisebbségi Önkormányzatok megalakulását, a helyi civil szervezetek beindulását, az érdekképviselet megindulását. Nyitottabbak és tudatosabbak lettünk, és – divatos fordulattal élve – kifejlõdött az identitástudatunk.
A magyarországi cigány vezetésnek, politikának és az oktatásban dolgozó embereknek kellene, hogy a felelõsségük legyen, hogy értékeljék és érezzék a táboroztatás fontosságát, mert sok olyan cigány fiatalt nyerhetnek meg az ügynek, akik nélkül egy modern világban nem mozdulhatunk egy tapodtat sem. Létkérdés, hogy minden egyes cigány fiatal számára fontossá váljon az egész cigányügy. Ezáltal nemcsak egy diplomájuk lesz, hanem elkötelezettek is lesznek.
Török Blanka Csilla