Szabad György
A reformert erõsítõ élmény
Az alábbiakban Szabad György akadémikus, történész professzor nagy ívû tanulmányából közlünk kivonatot, mely a Változatok a történelemre, Monumenta Historica Budapestinensia XIV. tanulmánykötetében jelent meg, az Archaeolingua Alapítvány és Kiadó gondozásában.
Az 1831 nyarán Felsõ-Magyarországon a kolerajárvány nyomán kirobbant parasztfelkelés eseményei és következményei – ismert módon – óriási hatással voltak a kortársakra általában, a szemtanúkra különösen, és nagymértékben járultak hozzá az ellenzéki reformmozgalom kibontakozásához. A Zemplén megyében a „kolerabiztosok” sorába választott, pályakezdõ Kossuth Lajos fennmaradt egykori iratai is tanúsítják ezt, annál is inkább, hiszen nemcsak tapasztalatait és intézkedéseit, hanem reflexióit is sokban tartalmazzák.
Miután a velejtei Andrássy-kastélyban meghúzódó megyei tisztikartól segítség nem, csak megrovásokkal terhelt szánalomnyilvánítás érkezett, Kossuth – három másik kolerabiztoshoz hasonlóan – bejelentette lemondását, ám a városi tanács kérlelésére visszavonta azt, és folytatta korábbi mûködését.
Néhány hónap múltán, 1831 késõ õszén Kossuth, mint Sátoraljaújhely ügyvédje Zemplén megye közgyûléséhez fordult „bizonyságlevelet” kérve annak igazolásául, hogy a sokat szenvedett város rendbontás nélkül vészelte át a járvány okozta megrázkódtatásokat, sõt támogatva a „lázadás” elleni önvédelem szervezését, késznek bizonyult „a rendet s csendességet” áldozatok árán is fenntartani. Ennek a megyéhez intézett kérelemnek csak nagyon közvetetten volt személyes vonatkozása. Kossuth, noha kiemelkedõ szerepe volt Sátoraljaújhely elismerésre méltónak tartott megmentésében, csak általában szólt a „kirendelt felügyelõ urak” helytállásáról. Ennél fontosabb volt, hogy beadványával is használni akart a városnak. Bretzenheim Ferdinánd herceg sárospataki uradalma ugyanis már évek óta kísérletezett azzal, hogy földesúri joghatósága alá tartozó úrbéres településnek nyilvánítassa peres eljárás keretében Sátoraljaújhelyet. Ezzel messzemenõen összhangban volt, hogy az ennek ellentmondó várost a „gyûléseknek tartásától” eltiltani kívánta, megvádolva a „város közönségét a törvények s a felelõsség iránt való makacs engedetlenséggel s anarchiára törekedõ spiritussal.” Mindezt kivédendõ tartotta különösen fontosnak Kossuth a lakosság helytállásának megyei elismertetését, amit azonban a közgyûlés kitérõ válasszal elhárított. Alighanem ez is hozzájárult az eseménysor élményének kirekedéséhez.
Korántsem csupán a „felsõbbség” magatartásának értelmezésében lendítette elõre a pályakezdõ Kossuthot 1831 élménye, hanem általában a feszülõ társadalmi ellentétek és a kiváltságrendszer fenntartásából származó veszélyek felismerésében is. Kossuthot korábbi aggodalmainak és intelmeinek indokoltságában erõsítették meg a zendülés megrázó tényei: felgyújtott udvarházak, pajták, boltok, majd az akasztófákon kiszenvedettek tetemei. Az 1828-ban „az éhínség okaival” foglalkozó „értekezésében”, noha szemléletét még sokban felszíni jelenségek határozták meg, de helyet kapott már annak megállapítása, hogy „káros a jobbágyi tartozásoknak s közadózásoknak {…} nagy terhe”. De az általa egyébként a terror miatt borzongva emlegetett francia forradalomról szólva azt is elismerte, miszerint a feudális „bilincsek öszvetörésében” gyökerezik a „bámulatos” franciaországi fejlõdés. Az 1828-29. évi országos adóösszeírás felülvizsgálatának résztvevõjeként és a Zemplén megyei viszonyok tanulmányméretû öszszegzõjeként az „adózó nép” többségnek helyzetét nyomorúságosnak, egyes vidékeken már-már elviselhetetlennek ítélte. Az is ismeretes, hogy még a rendi alkotmányosság bázisán állva buzdított arra 1828-ban, hogy „nevelni s felvilágosítani kell a magyar köznépet”, mert csak így remélhetõ, hogy ne „a félelem”, ami „könnyen bal czélra fordítható”, hanem „boldogító czél” kösse a törvényhez. 1831. jan. 24-i, nagy feltûnést és a kormányzat híveinek körében általános felháborodást keltõ, az újonclétszám emelését bíráló közgyûlési beszédében pedig a nyugat-európai fejleményekre is utalva már megelõlegezte a kívánatos „változások” módjáról formálódó reformpolitikai álláspontját.
Az 1831-ben átélt drámai eseménysorozat emlékét jól felidézhetõen õrizte meg. Közvetlenül bizonyítja ezt édesanyjához 1839-ben írott egyik börtönlevele. Nyolc esztendõ távolából meglehetõs pontossággal emlékeztetett a tragédiára, „mellynél szomorúbbat, borzasztóbbat, emlékezetesebbet” nem értek meg a zempléniek „két évszázad óta”. Egy hajdani irat csomagolópapírként való felhasználása teremtett alkalmat a történtek felidézésére. A kolerajárványé és a nyomában fellángolt „pórlázadás” jelenetei ötvözõdtek a fogoly hajdani tevékenységének az emlékeivel. Többes számra váltva szólt arról, hogy az övével azonos feladatot vállalókkal együtt „megtettük, ami embertõl telhetett”, felpanaszova – ez alkalommal is -, miszerint minden tekintetben „magunkra hagyatva” cselekedtek, „míg azok, kiknek kövér napi fizetésük mellett a segedelem tisztökben is, hatalmukban is állott, sánczfalak mögé búvtak”. Saját szerepét nem kicsinyelte le, emlékeztetett arra, hogy neki sikerült „a félig lázongó lakosságot {…} imponáló tömegbe forrasztani”, de arra is, miszerint ennek „nagyított” – tehát eltúlzott – híre hozzájárult, hogy „a lázadás a Bodrogközre nem harapózott”. A történtek elég elevenen idézõdtek fel emlékezetében, de a próbatételen és a személyes sérelmeken kívül kerülte véleményének kifejtését, nyilván levelének cenzúrázására tekintettel s talán arra is, hogy az Országgyûlési Tudósítások hasábjain sûrûn idézte a kormányzatot terhelõ észrevételeket az 1831. évi fejlemények kapcsán.
A pályakezdõ politikus reformok iránti nyitottságát messzemenõen befolyásolták azok a tapasztalatok és benyomások, amelyeket az 1828-29. évi adóösszeírás 1830-31-ben végzett felülvizsgálata során életre szólóan szerzett. 124 zempléni községben szembesült a riasztó valósággal. Barta István megállapítása szerint ennyi felülvizsgálati jegyzõkönyv viseli legalább Kossuth aláírását, de a rendkívül részletes jegyzõkönyvek több mint fele része egészében keze munkája volt. És ehhez járult a nagy kiterjedésû megyébõl beérkezett teljes adatanyag feldolgozása. A tanulmányméretû összegzés annak megállapításával járt, miszerint az adózók nagy hányadának helyzete több mint nyomorúságos, terhelik már-már elviselhetetlenek. Ennek a véleményének a megfogalmazását alig néhány hónappal követte a csattanós bizonyíték, az általa vizsgált terület jelentõs részének lakosságát magával rántó parasztfelkelés.
1832-ben politikai ellenfelei elérték, amit a hatalom hivatalosan bizonyítani nem tudott, miszerint Kossuth kárt okozó visszaélést követett volna el; a fiatal politikus rágalmazottá vált. Szinte kényelmetlenségnek érezte elhagyni szülõföldjét és megragadni a lehetõséget arra, hogy az 1832 végén megnyíló országgyûlésen a felsõtábla három zempléni tagjának, mint „távollévõknek a követe” részt vegyen. A nehézségeket legyûrve nemcsak küldõinek, hanem a formálódó reformellenzéknek is nagy szolgálatot tett az Országgyûlési Tudósítások szerkesztésével s általa – mint ismeretes – viszonylag széles kör valósághû informálásával.
Alig negyedév múltán azonban Kossuth már kevésnek érezte a megfeszített munkával betöltött „tudósítói” szerepet, és nekilátott, hogy véleményét az országgyûlésrõl, még inkább annak kívánatos teendõirõl összefoglalja. Az 1833 kora tavaszán munkába vett könyvnek csak a bevezetõ tanulmányát és néhány töredékét ismerjük. Már a koncepciózus „elõbeszéd” kinyomtatását megtiltotta a cenzúra, sõt Reviczky Ádám gróf, magyar kancellár jelzésére maga Metternich intézkedett akadályozzák meg, hogy a készülõ mûvet itthon vagy külföldön megjelentethessék. Így történt, hogy a politikai mondanivalóját Kossuth ezúton nem értékesíthette. Maga a bevezetõ tanulmány csak 1966-ban, Barta István feltáró munkájának egyik fontos eredményeként került elõször kiadásra.
Az „elõbeszédben” a pályakezdõ politikus immár nyíltan szembefordult a kiváltságrendszerrel, „a polgári szabadságnak áldását” sürgette a nép „milliói” számára.
1833-ban a hazai liberális érvelés kivételesen magas szintjén szögezte le, hogy „a szabadságnak nincs többes száma”, hiszen a „szabadságok” privilégiumokat tartanak, ugyanakkor „a szabadság olly kimeríthetetlen kincs, melly azáltal, hogy véle [benne] többen osztoznak, sem fogy, sem gyengül, sõt nõ, sõt erõsödik”. Európáról szólva a nyugaton észlelt alkotmányos fejleményeket biztatóaknak ítélte, ugyanakkor aggasztónak a lengyel szabadságharc vérbe fojtását és annak a cári hatalomnak a megnövekedett súlyát, „melly irtózatos rémként fenyegeti Európa constitutionális lételét”. A fiatal politikusban a kiváltságrendszer lebontásának felismert szükségessége egybefonódott patriotizmusával, az egyenjogúságra alapozó nemzeti megújulás vágyával, nem kevéssé az 1831-ben történtek hatására, amit fokozott a zendülõ jobbágyok nagy hányadának nemzetiségi volta, a megerõsödött veszélytudat.
Alighanem elmondhatjuk, a pályakezdõ Kossuth esetében valóban arról lehetett szó, amire a személyiség alakulásával foglalkozó pszichológus olyan nyomatékosan figyelmeztet. A nagy élmény az õ esetében sem megrázkódtatásként hatott csupán, hanem azzal is, sõt talán leginkább azzal, hogy segített felismerni a meghatározókat, ráébreszteni az összefüggésekre, lényeglátóvá tenni és megerõsíteni a személyiséget még életcéljában is.