Jó ötven évvel ezelőtt kezdtem a cigányokkal, a cigányokért való szolgálataimat
hajdúhadházi „keleti” cigánytelepen: az ott szolgáló egyik lelkésznek segítettem
hegedűmmel éneket tanítani, az éneklést vezetni. Az ötven év alatt nagyon sok
örömem volt ebben a szolgálatban: elnyertem sok cigányember szeretetét, és megbecsülést
szereztem több, cigánnyal foglalkozó embertársam részéről is.
Érettségi után egy mezőgazdasági (közelebbről kertészeti) főiskolára iratkoztam
be. Annak elvégzése után dolgoztam is termelőszövetkezetben. Ennek egyik hozadéka
éppen az a gazdasági szemlélet volt, amely meghatározóvá vált a további életem
során. (Intézményeket hoztam létre, azokat igazgatom, beruháztam százmillión
felüli értékben, stb.).
Tulajdonképpen a cigányokkal való találkozások irányították figyelmemet a társadalmi
kérdések felé. Fentiek alapján éreztem autentikusnak, hogy itt megszólaljak.
1. Szociális felzárkóztató programok
Amikor a címben „felzárkóztató” programokról esik szó, akkor ez arról szól,
hogy a félmilliót meghaladó cigányság a többségi társadalomhoz képest lemaradásban
van.
A legfőbb baj az, hogy ezeket az elvileg jó programokat lehet úgy is végrehajtani,
hogy abból a cigányság édeskeveset, vagy éppen semmit se kapjon. Eddig nagyon
sok jó elképzelés alapján kiírt pályázat vált néhány nemcigány ember könnyű
kereseti forrásává. Az az érzésem, hogy a mostani projektek is erről szólnak.
Szerintem a következő szempontok szerint kell cselekedni: szakértelemmel, megfelelő
anyagi háttérrel, cigányok bevonásával, szeretettel, megbecsüléssel. Ezt nemcsak
a lelkész mondatja velem. Ha valaki csak hivatalból, muszájból, kelletlenül
foglalkozik a romavilág problémáival, nem pedig hivatástudattal, belső elkötelezettséggel,
cigányok iránti empátiával, az nem lesz sikeres. A cigányokat sokkal nehezebb
becsapni, mint a gádzsókat.
2. Gazdasági felzárkóztató programok
A cigány tömegek az úgynevezett rendszerváltoztatás egyértelmű kárvallottjai.
Néhány egyén (és kiscsoport) kivételével gazdaságilag még rosszabb lett az emberek
helyzete. A korábbi szinte teljes foglalkoztatottság helyett a döntő többség
munkanélkülisége a jellemző. A cigány emberek anyagi helyzete abszolút és relatív
értelemben is rosszabb lett.
A gazdasági felzárkóztatáshoz pénz kell. Ezt ha adták is, de csak arra volt
jó, hogy a roma ember és családja ne haljon éhen. Ennél viszont sokkal több
kell. Az igazi gazdasági felzárkóztatás attól függ, hogy lesz-e nagyon sok új
munkahely, hogy sikerül-e megfelelő képzési rendszert kialakítani, és hogy megvalósul-e
a többségi társadalom tagjainak felkészítése a romákkal, romungrókkal, stb.
való együttélésre.
Az eredeti elképzelés az volt, hogy romungróknak, romáknak földterületet,
vetőmagot vagy éppen tenyészállatokat adjanak. A cigányoknak juttatott tőke
viszont kicsi volt, nem volt elég a versenyképességhez: a nemcigány mezőgazdasági
vállalkozókkal való versenyben eleve alulmaradtak. A cigányoknak nem volt elég
tartaléka: a juttatott tőke nem tartott ki „vetéstől aratásig”, pedig még feldolgozás
és értékesítés is van.
Az úgynevezett földprogram nem vette figyelembe a cigányság társadalmi, gazdasági
és egyéb adottságait. Én már jóval a rendszerváltozás előtt találkoztam olyan
cigányemberekkel, akik már akkor „hajtós magyar parasztemberré” váltak – már
ami a földhöz, a mezőgazdasági munkához illetve egy bizonyos szemléletmódhoz
való viszonyukat jelentette. A hatszázezerre becsült cigányság problémáját ez
a program sem képes megoldani.
Azt hiszem, hogy a mostanában többször hangoztatott „vállalkozóvá tétel” a gazdasági
„felzárkóztatás” szempontjából jobb megoldás lenne, főként a romáknak, hasonlóképpen
a beásoknak. A romungrók „fejlődése” más irányba haladt. Az ő esetükben kicsit
más a helyzet, mint a másik két cigány nép esetében. A lovari, cerhári csoportok
tagjaiból a kommunista-szocializmus ideje alatt sem sikerült „kinevelni” azt,
hogy ők mintegy vállalkozóknak vannak teremtve, a vállalkozáshoz értenek igazán.
(Ez néhány sikeres cigány vállalkozó esetében nyilvánvalóvá is vált – a rendszerváltás
után).
Sajnos a vállalkozóvá tétel is csak elméleti lehetőség – a cigányság egészének
(többségének) „felemelése” szempontjából. Nem elég például a romák rátermettsége,
tudása. A sikeres vállalkozásokhoz pénztőke és kapcsolati tőke is kell. A mai
magyarországi cigány tömegek még a tudástőkével sem rendelkeznek. A mai európai
versenyhelyzetben gyakorlatilag törvényszerű, hogy külső segítség nélkül nem
lesznek sikeresek a „felzárkóztató” programok. Számomra úgy tűnik, hogy a kevésszámú
sikeres roma vállalkozó is igen nehezen fogja bírnia versenyt a hazai és főként
a külföldi, sokkal nagyobb tőkével rendelkező versenytárssal. Ahhoz viszont,
hogy a cigány tömegek megfelelő egyedei felvehessék a versenyt a nyugatiakkal,
óriási mennyiségű (és minőségben felhasznált) tőkére lenne szükség. Ezzel a
tőkével – az esetleges jó szándék mellett –, nem rendelkezik a magyar államvezetés.
Sajnos a hagyományos cigány mesterségek „feltámasztása” sem tűnik üdvözítő megoldásnak
a cigányság „felzárkóztatását” illetően.
A legtöbb olyan termékre és szolgáltatásra, amelyeket hagyományosan évszázadokon
át cigányok állítottak elő, végeztek el, társadalmi szinten már nincs igény,
illetve a hagyományos mesterségbeli fogásokat már nem ismerik az emberek.
A gazdasági felzárkóztatás egyik kiinduló pontja a munkahelyteremtés. A kárpátaljai
Szernyén egy holland befektető megvásárolta a kolhoz-központot, hozzátartozó
földterülettel és átadta egy Magyaroszágból áttelepült református lelkésznek,
aki agrárvégzettséggel is rendelkezik. A cél: cigány embereknek megélhetést
biztosítani. Az eszköz: a romungro lakosság felnőtt tagjai mintegy alkalmazottai
lettek egy mezőgazdasági vállalkozásnak. Ez a „munkaadó” figyelembe tudta venni
az ottani cigány emberek mérhetetlen szegénységét, azt hogy nincsenek tartalékaik,
ezért naponta fizették a bért.
Ide tartozik a Kárpátaljai (Ukrajnai) Magyar Református Egyház segítsége, amely
nemcsak templomokat épít a cigányokból alakult gyülekezeteknek, hanem a templomok
mellé iskolát is, és közösségi házat is. Ez utóbbi – például Munkácson –, tulajdonképpen
egy fürdő és mosoda, hisz a „táborban” lakó cigányok még ivóvízhez is nehezen
jutnak, nemhogy mosásra vagy mosdásra való vízhez.
Előadásom összegzéseként elmondhatom, hogy a cigányok helyzetének javítása elsősorban
a munkahelyteremtés függvénye, mely a társadalmi problémák csökkenését, a tanulási
morál és a tudásszint javulását hozza magával.
Az előadó református lelkész,
a szociológiai tudomány
kandidátusa.