Malan Katalin

A roma gyerekek iskolai interágciójának gondjai

A roma tanulók oktatásának, iskolai integrációjának kérdése, valamint iskolai továbbjutásuk lehetőségének a biztosítása össztársadalmi felelősség, melynek megoldása az egyik legnagyobb kihívást jelenti a harmadik évezredben. A roma oktatásfejlesztéssel való foglalkozást leginkább az teszi szükségessé, hogy a demográfiai előrejelzések szerint a következő években jóval több roma származású gyerek lép be az iskolarendszerbe.
Az erre való felkészülés tudatos útkereséseket, fejlesztési megoldásokat és alternatívákat kíván.
Úgy gondolom, hogy az iskola felelőssége elsősorban abban van, hogy képes-e az adott problémákat, illetve a problémák mögött meghúzódó okokat a negatív hatások összefüggéseiben (például a kisebbségi kultúra problematikus helyzete és az ebből adódó társadalmi csoportkonfliktus, szociális hátrányok, eltérő családi szocializációs minta) értelmezni, és ennek megfelelően az érintettekkel együttműködve olyan stratégiákat, megoldási módokat kialakítani, melyek valóban az iskolai integrációt és az iskolarendszerbe való továbbjutási esélyek növelését segíti elő.
Az iskolai felelősség minden elveszített gyerek esetében éppen azon alapul, hogy ezáltal a gyerek megfosztódik az érvényesüléshez szükséges képzettség megszerzésének lehetőségétől, továbbá az iskola által nyújtott szocializációs és mentálhigiénés hatásoktól, melyek a társadalmi életre való felkészüléshez nélkülözhetetlennek, például egészséges életmód, rendszeres életvitel, szokások és normák, viselkedésminták.
A pedagógus felelőssége is sokrétű. Mindenekelőtt fontos a szándék, a megközelítés módja, az, ahogyan a pedagógus személyiségével, emberi magatartásával önkéntelenül viszonyul a roma kisebbséghez, a roma kultúrához, konkrétan pedig a roma gyerekhez és szüleikhez.
A pedagógus felelőssége az is, hogy felismerje, megismerje és elismerje azokat a kulturális különbségeket, szocializációs értékeket, értékkülönbségeket (nyelv, szokások, hagyományok, szociális helyzetekből fakadó különbségek, szülők iskolázottsága stb.), amelyeket a romák magukban hordoznak, melyből előzetes tudásuk, élettapasztalatuk származik.
Az a tény, hogy a gyerek első és természetes szocializációs közege a család, maga után vonja azt a szükségszerű felismerést, hogy az iskolát megelőző időszak alatt a gyerek a család által közvetített szocializációs minta és nevelési hatások révén szerez ismereteket és tapasztalatokat az életről, az őt körülvevő világról. A magyar értékrend szerint szocializálódott gyerekek többsége az óvodáskor végére rendelkezik az iskolaérettség kritériumainak megfelelő készségekkel és képességekkel.
A roma gyerekek esetében az iskolaérettség vonatkozásában több tényezőt kell figyelembe venni. A szociális hátrányok, a szülők iskolázatlansága és alulképzettsége mellett meghatározó szerepe van az etnikai, kulturális, szubkulturális sajátosságuknak is. A családi hierarchia, a szokások, a hagyományok és az életmód a többségi társadalomhoz viszonyítva eltérő életvitel és értékrend kialakulását eredményezi. Nyilvánvaló, hogy mindezek következtében egy 6-7 éves roma gyerek más tudással rendelkezik, és ez a tudás sok tekintetben eltér a többségi társadalmi értékrenddel mért iskolaérettség feltételeit jelentő tudástól.
Ez a korosztály már felelős szereplője a családi munkamegosztásnak: főz, kisebb testvéreire vigyáz, segít a házimunkában, tehát korán önállósodik.
Óvodába ezek a gyerekek nem járnak. Ennek tudható be, hogy olyan alapvető hiányossággal kerülnek be az iskolapadba, amely maga után vonja a gyerek alacsony tanulási motivációjának problémáját.
A család és az iskola világa közötti hatalmas különbség és a gyerekek személyiségétől idegen elvárások rombolóan hatnak önképükre. Az iskola általában nem képes biztosítani azt a sikert, amely a tanuláshoz fűződő pozitív viszony kialakulásának legfontosabb feltétele. Ehhez társulhat a család üzenete is: az iskolában megszerezhető tudás értéke a roma család túlélési stratégiáiban alacsony, és az utóbbi években szinte általánossá vált munkanélküliség hatására még inkább leértékelődött.
Az iskolába lépő gyerekek számára a legfontosabb feladat az írás, olvasás és számolás készségének a megszerzése, hiszen ez minden további új információ feldolgozásának alapfeltétele. Ezek elsajátításának feltétele az alapszókincs és a verbális képesség.
A roma gyerekek nyelvhasználatához az úgynevezett korlátozott kód a jellemző. Ez olyan beszéd, ahol a szavakhoz sok ki nem mondott, a család és a közösség tagjai számára mégis egyezményes, nyilvánvaló tartalom tapad.
A korlátozott kód inkább a tapasztalatok, közösségi szabályok, érzelmekkel színezett átadására alkalmas, mint az elvont gondolatokéra, fogalmakéra. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az egyik kód jobb a másiknál. Nem! Minden kód a maga nemében jó, csak eltérőek egymástól. Az iskola a kidolgozott kódot alkalmazza, ezzel tovább nehezítve az iskolába kerülő roma gyerek egyébként sem könynyű helyzetét. A más nyelvi forma megnehezíti a gyerek és a tanító közti kommunikációt.
Az elvonatkoztató gondolkodásban kevésbé jártas gyerek nehezen tudja követni a tanító magyarázatát a nyelvhasználat szokatlansága miatt. A nyelvi nehézségek áthidalása, tapasztalataim alapján megoldható a zene segítségével. Magát a zenét is felfoghatjuk kódként, melynek élményadó, érzelmi átélésre késztető hatása van. A zenével való találkozás már az első iskolai napon olyan kulcs lehet, amelynek segítségével, különben örökre zárva maradó ajtók nyílhatnak ki.
Én az elsős gyerekeket mindig egy kis rövid mesével és énekkel fogadom. A teremberendezés során hangsúlyt fektetek a gyerekek igényeire. Az egész berendezés és elrendezés sugallja a gyerek felé a szeretetet és az otthonias légkört. Ezért a tanulási környezet mellett játéksarkot alakítottam ki, ahová a gyerek bármikor leülhet játszani, ha a munkáját befejezte.
A szabad falfelületen láthatóan helyezem el az osztály működését segítő szemléltető eszközöket (aktuális tanulást elősegítő applikációk, jelgondolatok, tanult dalok szövegei, évközi gyermekmunkák, stb.). A berendezett környezet mindig a gyerek igényeihez és fejlődéséhez igazodóan változik, de egész tanévben viszonylagos szervezettség, rend, átláthatóság és kiismerhetőség biztonsága jellemzi.
Az osztály életében fontos szerepet játszik a kulturális szokások és hagyományok ápolása.
A születésnapok megünneplése, a különböző ünnepek, és a havonta bensőséges hangulatban megtartott szülői értekezletek elősegítik az iskola és a család közötti partnerkapcsolat kialakulását, amit folyamatosan ápolunk, és aminek meghatározó szerepe van az iskolai oktatás eredményességében.
A gyerekek minden ünnepre ajándékot készítenek szüleik részére, amit az osztályban ünnepélyesen adnak át. Ez a családias benső hangulatot alapozza meg nemcsak szülő és gyerek között, hanem az osztályközösség és a szülői közösségen belül is. Így a szülők mára már képesek az osztályközösségben felmerülő gondok, problémák megtárgyalására minden szélsőséges megnyilvánulás nélkül, sőt ezek megoldására együttes erővel.
Szívesen veszik ki részüket az iskolai életben, gyermekük nevelésében és iskoláztatásában. Ez az eredmény nem született volna meg, ha nem támogatta volna az osztályközösséget a 2000/2001-es tanévtől kezdve a helyi Máltai Szeretetszolgálat. Az általuk beindított roma program keretén belül különböző segélyekkel támogatták az akkor első osztályos tanulóimat. Ezek a segélyek elsősorban beiskolázást és a tanítás-tanulás folyamatot segítik élő. A segélyek tanfelszerelésből, új bútorzatból, ruhanemű, lábbeli, ajándékcsomagokból állnak.
Mióta a szülők látják, hogy gyermekeiknek minden feltétel biztosítva van az iskolai tanuláshoz, szívesen járatják iskolába őket. Mint ismeretes, a roma családok szociális háttere igen hátrányos helyzetű, a gyerekek szegénysorban élő népes családból származnak, nincs lehetőség az iskola által elvárt tanfelszerelések beszerzésére, sok szülő nem iskolázza be gyermekét. Ez az egyik legfőbb tényezője az iskoláskorú gyermekek nem beiskolázásának.
Osztályom szülői közössége pozitívan reagált a feléjük nyújtott segítség láttán, felvállalva a rájuk eső kötelezettségek részét, és tőlük telhetően azt igyekeznek be is tartani. Megértették, hogy gyermekeik jövője a tanulástól függ, ezért rendszeresen járatják őket iskolába. Így a második osztályban a mindennapos jelenlét érezhetően javult, olyannyira, hogy a 18 gyerekből csak egy gyerek morzsolódott le, akivel nem lehetett a kapcsolatot felvenni. A többi jó jelenlétnek köszönhetően nemhogy lemorzsolódott volna, de az év végére mind elsajátította az írás-olvasás technikáját, ismeri és dolgozni tud a matematikai négy alapművelettel. Nemcsak a szülők viszonyulása változott meg az iskolával szemben, hanem a gyereké is. A tanulási környezet vonzó lett számukra amióta új bútorzatot kaptunk. Örömmel vették birtokukba és szívesen használják új, egyszemélyes padjaikat.
A tanfelszerelés is vonzza a gyerekeket. Szívesen mesélik el román és magyar társaiknak, hogy ők sem szenvednek hiányt a felszerelés terén, ők is épp úgy tanulhatnak, mint a többi gyerek az elit iskolákban. Minden feltétel biztosítva van számukra, és ezt képességük szerint ki is használják.
Tehát, ha segítő jobbot nyújtunk a roma gyerekek felé, hidat építünk ki a család és az iskola között, lehetőséget adunk nekik, hogy közülük egyre többen érvényesüljenek. Ezáltal értékes embereket nevelhetünk a roma közösség és a társadalom részére.