Újraolvasva

Egy elfelejtett írói életmű

Holdosi József prózája

Egy irodalmi életmű értéke nem mérhető a sok vagy a kevés fogalmával. Holdosi Józsefet például egyetlen könyve, a Kányák emelte ki az ismeretlenség homályából, s tette egy csapásra ismert, sőt elismert íróvá: lefordították, kiadták németül és lengyelül is, kitüntették érte. A Kányák családregény, híradás egy cigány közösség sorsáról, helyzetéről és életérzéséről. A könyv lapjain az ősök és az utódok sok évtizedes küzdelme elevenedik meg. A fiatalok bármi áron meg akarnak tisztulni korábbi életük szennyétől, lehúzó erejű környezetüktől.
A látomásokkal teli történet az író páratlanul szép meseszövésével, gazdag stílusában útmutató jelképpé válik. A Kányák sikere után Holdosi újabb regényeket írt: A Glóriás, a Dac, majd a Cigánymózes, ugyanúgy, mint a Kányák a cigányság sorsával foglalkozik. A főszereplők ezekben a regényekben is az azonosságtudatukért, származásuk fölvállalásáért küzdenek. A szerző felteszi a kérdést: miként vállalja cigányságát az, aki a tanulás a munka révén kiemelkedik gyermekkori környezetéből. A Cigánymózes egyetemista hőse anyja tanácsára és ösztönzésére igyekszik elfelejteni múltját és régi környezetét, ám súlyos betegsége rádöbbenti arra, hogy viszsza kell térni övéihez, tanítójukká kell válnia. A cigányság évszázadok alatt formálódott sorsát azonban egyetlen elszánt ember nem tudja megváltoztatni. Ide nem megváltók kellenek; ez a regény végső tanulsága. Mindenkinek tennie kell azért, hogy a körülmények megváltozzanak körülöttük.
Regényeivel nagyjából egy időben Holdosi József egy sajátos műfajt teremtve, meséket írt felnőtteknek. A köznapi élettől elvontan, jelképekben, jelképrendszerekben, abszurd szituációkban tárul elénk a meséken keresztül a valóság. Ezek az írások stílusukban, okfejtésükben elütnek a népmeséktől, amelyek elandalítanak, és eltérnek az állatmeséktől is, amelyek egyszerű történetük alapján közvetlenül is megfogalmazzák az olvasónak szánt tanulságokat. Sorsok, korunk tükröződik ezekből az írásokból.
Holdosi meséiben – a népmesék történeteivel ellentétben – mindig a család legidősebb gyermeke indul el, hogy tegyen valamit: a vállalkozó kedvű, az elhivatott ember küzdelme, harca nyer értelmet. A szerzőt a cigánysorson túl általános emberi problémák foglalkoztatják; mit tehetünk önmagunkért, egymásért, a közösségért. Ahogy a latin-amerikai témákat feldolgozó Marquez sem csak egy szűk körnek szánja írásait, úgy Holdosi is a tágabb közösséghez akar szólni; neked, nekem, a huszonegyedik század emberének.
A mélyről jött ember feltörő optimizmusáról szólnak ezek a mesék, még akkor is, ha egyik-másik lehangol. Erőt sugároznak, bátorítanak: nem vagyunk halhatatlanok, a túlvilág helyett itt a földön, az egyszeri és megismételhetetlen életünkben kell megtalálnunk és megvalósítanunk önmagunkat…
A „Csak annak nehéz, aki él” című elbeszélés hőse tízlépésnyire áll már csak attól a jelképes virágtól, amelyet le kellene szakítania. De nem tépi le, nem szakíthatja le, mert ott van köztük tíz lépés. S mert azt megtenni nem tudja, szükségszerűen elbukik.
Optimizmust, vagy pesszimizmust sugallnak ezek az írások? Holdosi kiüresedett, lepusztult teremtett világa pesszimizmust áraszt. Ám ha a történetek nyomán elgondolkodunk, hogy másként is lehetne élnünk, akkor Holdosi meséiből erőt, optimizmust meríthetünk. De vajon lehetünk-e egyértelműen optimisták, ha a valóságot nézzük? Amíg gyermekgyilkosok, önvérüket pusztítók garázdálkodnak, erőszakoskodók tartanak rettegésben asszonyokat, lányokat, amíg a szeretet helyében a gyűlölet lángja lobog, s csak acsarkodni tudunk egymásra, amíg a világ olyan körülöttünk amilyen, és nem olyan, amilyennek szeretnénk, addig az író nem írhat andalító történeteket, vidám meséket.
Holdosi József az irodalom eszközeivel nemcsak tanítani akar, hanem örömet szerezni azoknak, akik a nyelvi gazdagságba, egyéni stílusába, teremtett világába képesek belefeledkezni.

Pósfai János nyomán:
Fehér Krisztina