Nem pusztán a véletlen terelte látókörömbe a cigányokat. Mint ahogy az sem
a véletlennek tudható be, hogy amikor már módomban állt, kicsit tanult fejjel
– de még mindig meglehetősen felkészületlenül – keressem a választ arra a kérdésre,
vajon miért olyan nagy az emberekben a cigánysággal szembeni averzió. És vajon
a cigányok miért nem tesznek többet azért, hogy bennük a társadalom ne csak
„problémát” lásson, hanem egy olyan „különleges” társadalmi csoportot, amelynek
nyelvére, meséire, zenéire és táncaira, kézügyességére, a művészetekkel szembeni
fogékonyságára, sportteljesítményére, családszeretetére érdemes figyelni, netán
okulni belőle.
Az első arc, amelyre a cigánylányok közül ha homályosan is, de visszaemlékszem,
az Sztojka Éváé volt. Őt nyolc vagy kilenc évesen egy kispesti bentlakásos gyermekotthonban
ismertem meg, ahová bátyámmal a szüleim azért küldtek, hogy még jó néhány gyerekkel
együtt megóvjanak bennünket mindattól, ami a szülők válásakor óhatatlanul is
éri a gyerekeket. Évát meg azért küldték oda, mert sokan voltak otthon, és a
nagyobb gyerekeknek nem jutott mindig ennivaló. Éva, aki mindezt maga mesélte
el nekem, mégis mindig nagyon vidám volt. Emlékszem, vállig érő fekete haja
örökké ragyogott, ahogy az osztályterem ablakánál rásütött a fény, s színes
ruhái, pirospozsgás arca, lágy hangja, önfeledt nevetése, nem tagadhatom, akkoriban
irigységgel töltött el. A jövőt illetően közel sem volt annyira kétségbeesve,
mint én. „Egy-két évig itt leszünk, mondta, amíg rendbe jönnek otthon a dolgok,
aztán megyünk mi is haza a többiekhez”. Ennél többre nem emlékszem Sztojka Évából,
mert testvéremmel a felső tagozatot, már egy „rendes” iskolában folytattuk,
új és nagyon szeretetteli környezetben. Azt tudom, hogy amikor már felnőtt fejjel
részt vettem egy cigányokkal kapcsolatos tanácskozáson, a szervezők között egyszer
találkoztam a Sztojka névvel. Most is csak remélni tudom, hogy „abból” a Sztojka
családból való ember dolgozott a konferencia sikerén.
Villás Jóskát még Évánál is jobban szem elől veszítettem. Jóska nagyon rövid
ideig volt a padtársam, a felső tagozatban. Amilyen váratlanul jött, olyan gyorsan
távozott is. Már rég lehullottak az őszi levelek, amikor egyszer csak megérkezett
a hetedik osztályba. Túlkoros lehetett, hiszen testileg jóval fejlettebb volt,
mint mi, s egyáltalán nem keltette hetedikes fiú benyomását. Irodalomtanárom,
akiért egyébként rajongtam, mert óra végén mindig olvasott nekünk, egy ízben
azt mondta: „Villás úr, maga innen, a hetedikből fog megnősülni.” A bejelentés
oly annyira hatott, hogy Villás Jóska soha többé nem jött iskolába. Valószínűleg
valamilyen zenekarba állt be játszani, ahová már korábban is járt. Kellett a
pénz. Jóska esténként bőgőzött, és ez előbbre való volt, mint az iskola. Csobán
tanár úr mondata azonban egy életre megmaradt bennem. Máig úgy érzem, ott és
akkor nagyon megalázták az én Villás Józsimat, aki válaszképpen valószínűleg
egy életre hátat fordított mindenfajta iskolának. De ami még jobban fájt, hogy
távozása különösképpen nem izgatott senkit.
Ez a két gyermekkori élmény juttatott el már elég korán arra a felismerésre,
hogy itt valami nagy baj van. A József Attila lakótelep szélén, a villamoshoz
menet hosszú ideig láttam azokat a kis házakat, ahol a nagyon szegény emberek
laktak, közöttük cigányok is.
A Dzsumbujba soha nem jutottam el, pedig a Ferencvárosban laktunk mi is. Igaz
nem az Illatos út és a Gubacsi út környékén, hanem Budapest egyik új lakótelepén,
egy iskola és egy művelődési ház szomszédságában. Arról a három hatalmas bérkaszárnyáról,
amelynek szoba-konyhás lakásaiban több, 15-20 fős cigánycsalád is lakott, Juhász
Júlia „Híradás a Dzsumbujról” c. könyvében olvastam. Ez a könyv fiatal-felnőttkorom
egyik meghatározó olvasmányélményévé vált. Visszamenőlegesen választ kaptam
arra, miért és hogyan maradnak ki a cigány gyerekek az iskolából, kerülnek az
utcára, árulnak tökmagot, főtt kukoricát, zöldséget, esetleg virágot. Vannak
történetek, amelyeket többször is el kellett olvasnom ahhoz, hogy gondolataim
a helyes irányba terelődjenek. A most következő is ilyen.
„Kati a Gát utcai kisegítő iskola egyik legértelmesebb tanulója volt. Kukoricaszezonban
azonban ő is csak elvétve járt iskolába. Kezdetben minden rosszul ment neki,
főleg a számtan. Próbálták rávezetni, segítségül hívták az ujjait, a kis golyócskákat,
de a kislány sehogysenyi tudta felfogni, hogyan jön ki egy harmadik szám abból,
ha két számot összead. A tanítónő azt találta ki, hogy a mindennapokból hoz
példát.
– Katikám, ha édesanyád két forintot kap egy csokor hóvirágért, mennyit kap
akkor, ha két csokrot ad el?
– Négy forintot! – vágta rá a kislány.
Azóta hóvirágban és kukoricában adják fel a leckét Katinak. Így lett belőle
jó „matematikus”.
Ez a Kati még egy figyelemre méltó dolgot produkált abban az iskolában. Egy
tesztvizsgálaton a gyerekek azt a feladatot kapták, hogy keressék meg az utat
egy labirintusból. Voltak, akik megoldották a feladatot, másoknak sehogy se
sikerült és nyiszabb-rövidebb idő után abbahagyták a próbálkozást.
Nem úgy Kati. Ő elindult, gondolkodás nélkül átvágott a tilost jelző piros vonalkákon,
és rögtön jelentette is, hogy „kész vagyok”. Számára nem volt tilos út. Mint
ahogy az anyja számára sem, aki engedély nélkül árulta a körúton a főtt kukoricát.
A tilalmat ki lehet játszani! Így aztán persze, hogy Kati is átlépi a piros
vonalat a labirintusban. És ez már nem gyerekjáték. Ez már egy életre szóló
tanulságot ad.”
Ilyen és ehhez hasonló történeteket találtam én Juhász Júlia könyvében. Szívszorítóbbakat
is.
Sok év múlva egyszer kezembe került a Mozgó Világ egyik száma, melyben Csalog
Zsolt egy csodálatos írásában egy cigány festőről olvastam, aki a Holland Királyi
Akadémián szerzett diplomát. Mint utóbb kiderült, az írás Péli Tamás festőművész
indulását mutatta be, megrázó erővel. Ki ne lenne kíváncsi egy ilyen kirobbanó
tehetségű cigányfestőre? Még mielőtt elmondanám, hogyan sikerült Péli Tamással
személyesen is megismerkednem, fel kell idéznem egy másik maradandó élményemet.
Tanárjelöltként a kötelező szakmai gyakorlatot Újpalotán, a Kavicsos-közi Általános
Iskolában folytattam. Itt tanított Choli Daróczi József is, aki másodmagával
– ma úgy mondjuk szegregált osztályban – csak cigánygyerekekkel foglalkozott.
Kérésemre megengedték, hogy néhány órát eltöltsek ebben az osztályban. A gyerekek
körülbelül húszan voltak, kicsik-nagyok egyaránt. Néhány nagy fiú és a kisebbek
mind ugyanabból a tankönyvből tanultak. Szótagolással olvastak egy történetet.
A nagyok ugyanolyan szinten tudtak olvasni, mint a kicsik. Tanítás után valamennyien
az iskolában ebédeltek, ezt követően azonban senki nem mehetett haza, mert kétséges
volt, visszajönnek-e a délutáni foglalkozásra. A leckéket Daróczi József tanító
felügyelete alatt írták meg. A gyerekek csak az uzsonna után hagyhatták el az
iskola épületét. A tanárok még ekkor sem engedték el őket szívesen. A tanítási
nap végén tele élménnyel én is haza mentem, de az otthoni „élménybeszámolóm”
a mesélés helyett zokogásba torkollott. Emberileg ugyanis nagyon kevésnek éreztem
magam a délelőttös tanító nénihez, Erzsébethez és Daróczi Józsefhez képest.
Heroikus küzdelem volt az övék, és láttam, hogy ők maguk is ennek tartják ezt
a munkát. Azt hiszem, én képtelen lettem volna rá. Ami ebből a korszakból mégiscsak
jóként maradt meg, az a Daróczi Józseffel kötött ismeretség és máig tartó barátság.
Tulajdonképpen ő volt az, akinek a révén eljutottam Péli Tamáshoz is. 1997-ben
ugyanis néhány, a magyarországi cigányságot képviselő értelmiségi részt vett
Svájcban egy roma kongresszuson (melyről kérésemre a Kossuth Rádió egyik délutáni
adásában be is számoltak). Az ínséges lakáshelyzet, az állami gondozásban élő
roma gyerekek az egészségtelen putrik ellenére is volt mivel „dicsekedni”, hisz
a Kádár-rendszerben a mainál bizonyos értelemben jobb volt a romák helyzete.
A férfiak 97%-ának volt munkája! Akik az építőiparban, távol lakhelyüktől dolgoztak,
ingáztak. Fejüket valamelyik munkásszálláson hajtották nyugovóra, a családjukat
kéthetente látták. Nem lehetett vidám élet, de legalább biztonságos volt. A
munkakerülőket, emlékezzünk rá, keményen megbüntették. Éhen nem halt, meg nem
fagyott senki. Mindezt egybevéve, a magyarországi cigányok élete jobb volt nyugat-európai
társaikénál, aki közül-például Hollandiában-még ma is sokan szekértáborokban
élnek.
Az az este, amely Péli Tamáséknál a cigányságról való beszélgetéssel telt, új
reménnyel töltött el.
Láttam, hogy vannak olyan, értelmiségi pályán mozgó cigányok, akik belülről
és már bizonyos magaslatról tudják szemlélni a hazai cigányságot az összes bújával-bajával
együtt. Vannak tehát olyan emberek, akiket lehet követni. Lakatos Menyhért,
Bari Károly, Péli Tamás és még sokak munkássága mind azt bizonyítja: ott rejlik
a tehetség a cigányokban is, meg kell tehát keresni, és hagyni, sőt segíteni
kell kibontakozni azt.
És ekkor sodorta elém az élet azt a fiatalt, aki később és mind a mai napig
életével igazolja, amit már régóta ösztönösen éreztem, és érez mindenki, akit
nyugtalanít a hazai cigányság helyzete. Arra gondoltam: kell lennie olyan embernek,
aki a tanulásra használja fel jó képességeit, hogy azután tudással fölvértezve
húzza maga után a többieket is. Meggyőződésem, hogy ebben Juhász Júlia, a már
említett könyv, a Híradás a Dzsumbujból c. szociográfia szerzője is mélységesen
hitt.
Ma sem tudok eléggé hálás lenni egykori osztályfőnökömnek Honthy Máriának, aki
a hetvenes évek második felében a Trefort utcai Gimnázium egyik tanfolyama kapcsán
felhívta a figyelmemet Bogdán Bélára. Béla akkor lakatosként dolgozott a Kaposvári
Cukorgyárban, s kihasználva a politika által felkínált lehetőséget, egy intenzív
tanfolyam elvégzése után főiskolára jelentkezett. Fel is vették népművelés-örténelem
szakra. Kovalik Mártától, a Kossuth Rádió „Húszas stúdió” c. műsorának vezetőjétől
lehetőséget kaptam arra, hogy felvegyük a szóbeli érettségi vizsgát, s hogy
elutazzak Kaposvárra Béla családjához és munkahelyére. Dokumentumműsorunk címe
sokat sejtetően csak ennyi volt: „A Béla”. A mesébe illő életpálya egy-egy állomása
önmagában is tanulsággal szolgáló történet lehetne, hiszen diplomája átvételét
követően több településen volt népművelő, amikor ereje elhagyta – mert ilyen
is volt – leszállt a bányába, majd újból nekivágott a szellemi munkának, mígnem
a rendszerváltás előestéjén az Antall-kormány Kisebbségvédelmi Hivatalának roma
ügyekkel foglalkozó tisztviselője lett. Akkoriban vetették meg a kisebbségvédelmi
törvény alapjait, építettek iskolát, templomot, akkor határozták el, hogy rendszeres
ösztöndíjjal kell segíteni a tanulni vágyó romákat. Akkor kezdte meg működését
Pécsett a Gandhi Gimnázium. Mennyi eredmény, mekkora előrelépés!
Bogdán Béla ma a Kalyi Jag Nemzetiségi Szakiskola igazgatója! Változatlanul
azoknak az útját egyengeti, akik egy kevésbé humánus, és változatlanul előítéletekkel
teli világban fogják leélni az életüket! A gyerekekkel együtt ő is mindennap
megéli a romaságát, talán még erőteljesebben, mint fiatal korában.
Aki a cigányokkal foglalkozik – még ha csak egy riport vagy tanulmány elkészítésének
erejéig is – nem kerülheti el, hogy néha el ne fogja a kétség. Engem is sokszor
hagyott el az erőm. Volt, hogy évekig nem foglalkoztam a cigányokkal. Nem hittem
riportjaim értelmében, rendkívül lassúnak tartottam a fejlődést, ha egyáltalán
lehetett valamiféle fejlődést tapasztalni. Bevallom, elfogyott a türelmem. Magánemberként
sem voltak jók a tapasztalataim: az utcán a szemem előtt hangoskodtak, verekedtek
a cigányok. Bennünket is megloptak, és nekünk is hazudtak. Ártottak maguknak,
ártottak a családjuknak. És nekünk is. Mégis, amikor felbukkan egy új tehetség
– hiszen a romák között sok ígéretes tehetség van! – én újból reménykedem. Emlékszem,
Oláh Ibolyának úgy drukkoltam, mint annak idején Bari Károlynak, akit 17 évesen
kiáltottak ki költő-zseninek. Kevés olyan szép verset ismerek, mint Bari Károly
Holtak arca fölé című verseskötetének egyik költeménye. Ha olvasom, József Attila
jut az eszembe.
Reátok terítemBocskoros cselédsors
combjai közül kibukó
hét gyönygyszem
hét sziklára
átok- keserű szelek
kiraktak benneteketpiros csőrű kányák
el ne rabolják
didergő fényetek
reátok terítem
egyetlen ingemet.
Bari Károlyból Kossuth-díjas költő lett. Neki és még jó néhány társának sikerült
kitörnie… Ibolya is szép karriert futhat be, ha tanul, ha vigyáz magára és vigyáz
a tehetségére.