A korszak nehézségei Beszélgetés Nemes Lajossal, az FVM főtanácsosával

Beszélgetőpartnerem sokoldalú ember. Eredeti végzettsége szerint erdőmérnök, de avatott szakértője a könyvelésnek, a vállalatgazdálkodásnak, és a környezetvédelemnek is. Negyedszázada dolgozik a közigazgatásban, áttekintéssel bír a vidék- és városfejlesztés, valamint a hazai agrárgazdaság helyzetéről.

– Hivatalánál fogva gyakran szembesül a vidéki cigányság helyzetével, miben látja a megoldást?

– Meggyőződésem, hogy a cigányság helyzetének rendezése kikerülhetetlen. Nem kampányszerű megoldásokra van szükség, ez következetes és hosszú távú állami tervezést igénylő program. Meg kell szólítani a cigányság és a többségi társadalom lehető legszélesebb tömegeit, hiszen közös nemzetépítő feladatról van szó. Úgy vélem, hogy mindenkit meghatározó módon befolyásol a neveltetése és a környezete. Ezért az elsőrendű teendő a megfelelő iskoláztatás. Ezt mindenféle ösztönzéssel segíteni kell, s nem szabad sajnálni semmiféle anyagi és egyéb áldozatot. Természetesen az eljövendő generáció képzésével párhuzamosan kell a szűkebb és tágabb társadalmi környezet problémáival is foglalkozni. Számtalan példát láthattunk, amikor a környezet visszahúzó ereje semmissé tette akár a több évtizedes iskoláztatás eredményeit is. Sokan félbehagyják tanulmányaikat, hiszen hiányzik otthon a dolgos kéz, s a pillanatnyilag elérhető akár szerény kereset is csábítóbb, mint a beláthatatlan távolságból kecsegtető kvalifikáltabb jólét. Sokszor szélmalomharcnak tűnik mindez, de rövidlátó az a tervezés, amely nem ismeri fel, hogy a legjobb és legbiztosabb befektetés a tanult elmék számának növelése, s az ehhez szükséges feltételeket előteremtő jól átgondolt és finanszírozott iskolapolitika. S itt ki kell emelnem az állami szféra mellett a cigányság „jobbsorba jutottainak” és a cigány értelmiségnek a felelősségét is. Ki ismerheti jobban a cigányok gondolkodásmódját, szokásait és szocializációs mechanizmusait náluk? Felesleges ezt a népcsoportot olyan kényszermegoldásokba vinni, amely idegen kultúrájuktól. Meg kell találni azokat a kapcsolódási pontokat, értékeket, amelyek mentén építkezve megvalósítható a sokat emlegetett integráció.

– Az integrációról sok szó esik, módszereiről azonban már egyre kevesebb…

– A különböző szociális ellátó rendszerekbe most is nagyon sok pénz van, a hasznosulását azonban nehéz megítélni. Bizonyára lenne javítanivaló ezen a területen, félő hogy a címzett támogatások sok esetben célt tévesztenek. Legfeljebb felszínes tüneti kezelést tesznek lehetővé. Még egyszer hangsúlyozom, rendszeres, hosszú távú, átfogó, állami szerep és tehervállalás, de ugyanakkor állami és társadalmi kontroll is szükséges. Erre hazánk és a cigányság eddigi történetében nem volt példa, legfeljebb szólamokban és szavakban. Nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy a cigányság társadalmi súlya ma sokkal jelentősebb, mint valaha is volt a történelem során. A jól ismert népességi trendek tükrében pedig nem csökkenni, még erősödni fog. Jól ismert tény az is, hogyan befolyásolják a négyévenkénti politikai ciklusváltások és a mindenkori politikai alkuk a cigányság helyzetét. Elgondolkodtató tehát a felelősség kérdése, ami a hatalmi szféra, a társadalmi és kulturális elit tevékenységét illeti. Érthetetlen módon nem kap elég hangsúlyt ez a felelősség. Ha a szőnyeg alá söpörjük a problémát, előbb vagy utóbb nagyon nagy gondokkal kell szembenéznünk! A semmiből a „mégsemmibb”-be eső szerencsétlenektől, s itt most vonatkoztassunk el attól, hogy a saját vagy mások hibájából jutottak oda, nagyon nehéz elvárni, hogy felelősen és az elfogadott társadalmi normák szerint viselkedjenek. Ezt sekélyes dolog egyszerűen cigány problémának, vagy megélhetési bűnözésnek nevezni. Visszautalnék a környezet korábban már emlegetett befolyására. Mismásoló, felelőtlen közfelfogással ezt a megoldatlan problémát nem lehet sokáig büntetlenül megkerülni.

– Mit várhatnak a romák az EU-csatlakozástól?

– Sokan, sokféleképpen vélekednek manapság arról, hogyan és mi is fog történni az EU-csatlakozást követően. Én azoknak a véleményét osztom, akik visszafogottabbak, fenntartásaik vannak, és azt mondják, hogy sok-sok kérdőjele van az EU-csatlakozásnak. Nem szeretném ezt a politikai döntést minősíteni, hiszen erősen befolyásolják a világpolitikai léptékű folyamatok. Az azonban százszázalékosan megjósolható, hogy igen erős piaci nyomás fog a magyar gazdaságra nehezedni. A kérdések kérdése az, ki hogyan éli meg, s tud majd helytállni ez alatt a nyomás alatt. Azt mondják, a hideg vízben is csak az első öt perc a nehéz. Hogy meddig tart majd ez az első párévnyi nehézség, ez megfoghatatlan. Ha belegondolunk abba, hogy a tőkeerősebb, az élet kihívásaira anyagilag és szellemileg jobban felkészülteket is megrázhatja, sőt leteperheti az eljövendő időszak, mi várható akkor a teljesen védtelen és kiszolgáltatott rétegek esetében. Nézetem szerint óriási csúszásban, késében vagyunk a felkészülést illetően.

– Ez nagy baj, különösen a romák számára. Ön szerint milyen típusú képzéssel érhető el a leghatékonyabb felzárkózás?

– A divatirányú oktatás, a csak a napi szükségleteket megcélzó képzés szerintem elhibázott dolog. Az első 8-12 évben véleményem szerint egyszerűen csak tanulni kell, minél többet, minél szélesebb általános műveltségre kell szert tenni. A gondos, jó alapképzést nem lehet megspórolni. Egy biztos, a mai világban nehéz a számítógép ismerete nélkül boldogulni, s igen felértékelődött a pénzügyi, számviteli ismeretek értéke. Ennek ellenére elhibázott döntés lenne az általános műveltséget, humán felkészültséget adó képzés mellőzése, illetve ezen tárgyak tantervi követelményeinek csökkentése. Erre egész egyszerűen a személyiség kiegyensúlyozott fejlődéséhez van szükség. Ahhoz, hogy egy bármely területen dolgozó szakember megfelelő felelősséggel tudja mérlegelni a saját munkájának, a döntéseinek következményeit, igenis ismernie kell pl. a saját hazájának történetét, kultúráját. Engem újból és újból megdöbbent például, hogy mennyire nem olvasnak az emberek. Persze megértem, hogy mindenki fáradt és túlhajszolt, de akkor is elkeserítőnek tartom, hogy az olvasás, az értékes könyvek helyét teljesen kiszorítják a különböző televíziós show-műsorok. Legfőképpen a fiatalság esetében tartom ezt elszomorítónak. Mint korábban az érettségi vizsgákon felügyelő szakmai elnök, gyakran szembesültem azzal, milyen mértékben csökkent a fiatalok olvasottsága, s egyáltalán hogyan küzdenek magával az olvasás gyakorlatával is. Mintha nem szerezték volna meg a megfelelő készségeket, ami pl. az olvasás és a helyesírás gyakorlatát illeti. Ugyanígy az alapvető természettudományos ismereteket is az alapképzésben kell megtanulni. Az egyetemen már nem tanítják például a sósav, vagy a víz képletét. Persze sokan azzal érvelnek, hogy a tanítási órák száma kötött, s kérdés, az adott időbe mi fér bele, hogyan lehet teret és időt biztosítani a korszerű tudományos ismeretek és készségek elsajátításának. Én nem tartanám tragikusnak a képzési idő kitolódását, ma már megszokott dolog, ha valaki 28-30 éves koráig is tanul, hiszen a keresőképesség időszaka és az általános életkor is kitolódott.

– Ez nem jellemző a romákra, akiknek átlagéletkora 10-12 évvel rövidebb. Az utóbbi időben sok szó esik a magyarság előítéleteiről, Ön szerint jogosan?

– A magyar embertől – ki merem jelenteni – teljesen idegen a faji vagy ilyen jellegű megkülönböztetés. Úgy gondolom, hogy az efféle konfliktusok hátterében nagyon is meghatározott motiváció alapján, mesterségesen gerjesztett konfliktusokról van szó. Az én magánvéleményem az, hogy igen is létezik egy felelőtlen és ugyanakkor „helyzetben lévő” réteg, amely rádolgozik erre a folyamatra. A baj az, hogy a kevésbé tudatosan gondolkodó emberek el is hiszik mindezt. Lehet itt persze mindenféle felmérésekre hivatkozni, mely szerint mi magyarok előítéletesek, ad absurdum fajgyűlölők vagyunk. Én azt hiszem, ha összevetjük azt, hogyan viszonyultak népünk történetének különböző korszakaiban a magyarok az ide bevándorlókhoz pl. Európa más nemzeteinek kisebbségi és nemzetiségi politikájával, elgondolkodtató következtetésekre juthatunk. Elég csak arra gondolnunk, hogy Nyugat-Európa számos országában a cigányok mind a mai napig nem telepedhetnek le szabadon. Én nem azt mondom, hogy ebben az országban nem történtek társadalmi igazságtalanságok. Emlékezzünk például a két világháború közötti un. békebeli idők Amerikába kitántorgó másfélmillió magyarjára. Ez a példa egyébként is intésül szolgálhat a mostani gazdasági helyzet fényében. Ma már tudjuk, hogy az un. mindenható piac önmagában nem oldja meg a társadalmi és gazdasági kérdéseket. Azt is tudjuk már a francia forradalom óta, hová vezet a minden tekintélyt, erkölcsi szabályozást tagadó gyakorlat. Igen veszélyes tendenciának gondolom azt, ami minden történelmileg kialakult hagyományt, értéket relativizálni igyekszik. Talán többet kellene beszélni a közéleti fórumokon és a médiában lehetőség szerint álságosság nélkül és emberségesen azokról a pozitív példákról, amelyek ugyanúgy léteznek, mint a rossz példák.

 

Fialovszky Magdolna